Kevytilmailun tulevaisuus

Kevytilmailu on erittäin voimakkaassa kehitysvaiheessa. Kaikilla lentokonevalmistajilla kuten myös monilla muilla tahoilla on meneillään kehitysprojekteja sähkötoimisten lentolaitteiden rakentamiseksi.

Mm. Ilmailulehti uutisoi numeroissa 1-2/2021 ……

ADAC Luftrettung tilaamassa kaksi volocopteria. Saksan valtakunnallinen lääkärihelikopteripalvelu ADAC Luftrettung on tehnyt varauksen kahdesta sähkökäyttöisestä Volocopter-eVTOL-lentolaitteesta (electric vertical take off and landing). ADAC Luftrettung on jo vuodesta 2018 yhdessä Volocpterin kanssa tutkinut eVTOL-lentolaitteiden soveltuvuutta lääkärihelikopterin tehtäviin.

Seuraava askel on koelennot, joihin tilattavat Volocopterit osallistuvat. Suunnitelman mukaan ne alkavat vuonna 2021 ja operatiiviset koelennot ovat vuorossa vuonna 2023. Uutinen on mielenkiintoinen kahdella tavalla. Se osoittaa, että lääkärihelikopterikäyttö on eräs ensimmäisistä käyttökohteista, joihin eVTOL-lentolaitteet voivat soveltua paremmin kuin nykyiset ratkaisut.

Ranskan lentokouluille on tulossa 50 kpl slovenialaisen Pipistrelin valmistamia Velis Electro lentokoneita joita valmistuu vuoden 2021 aikana 200 kpl. Pipistrel on julkaissut myös konseptin 20 paikkaisesta päästöttömästä, hiljaisesta liikennelentokoneesta.

On vain ajankysymys kun käytössä on sähkötoimisia, kevyempiä ja raskaampia, lähes äänettömiä, vähäpäästöisiä lentolaitteita jotka tarvitsevat tukikohdakseen Malmin lentoaseman kaltaisen lentokentän jossa perusinfra on jo olemassa. Tälläista liikennettä ei voi viedä Helsinki-Vantaalle raskaan liikenteen sekaan ottaen huomioon turvallisuus ym. toiminnalliset asiat.

Kristillisdemokraatit puolueena kannattavat Malmin lentoaseman säilyttämistä ja kehittämistä.